Volvo & Saab

Zeg je Zweden, dan zeg je Volvo en Saab. Of knäckebröd en Ikea, dat kan ook. Maar wij beperken ons hier tot auto’s; Volvo en Saab, twee betrouwbare Zweedse automerken.

 

 

In 1927 wordt de allereerste Volvo-personenauto aan de wereld getoond. Al snel staat dit merk bekend om zijn veilige en onverwoestbare auto’s.Want nog voor overheden belangrijke veiligheidseisen stelden, neemt Volvo dit onderwerp zeer serieus. Zo vonden ze de driepuntsgordel uit, de belangrijkste veiligheidsdoorbraak in de autogeschiedenis. De introductie van de Volvo 850, begin jaren ’90, zorgde voor een grote ommezwaai in het aanbod van Volvo’s. Dit was een echt dynamische Volvo zowel in rijgedrag als design.

 

Volvo heeft veel geïnvesteerd in het ontwerp van deze ruime familie-auto. Deze ommezwaai was in alle S- en V-series die daarop volgden goed terug te zien en te ervaren. Voor de toekomst gaat Volvo voor elektrisch en hybride.

 

 

 

In 1947 is de eerste Saab een feit. Dit eerste model kreeg een revolutionaire aerodynamische vormgeving.

Niet verwonderlijk want Saab werd gemaakt door een vliegtuigfabrikant. Die bedacht zich geen twee keer toen na de oorlog de vraag naar auto’s steeg. Een Saab schreeuwt niet om aandacht maar je kunt er nog steeds goed mee voor de dag komen. Het merk staat voor onafhankelijkheid en uniciteit. Er worden geen Saabs meer gemaakt, al 10 jaar niet meer. Je zou ze daarom kunnen vergelijken met een bedreigde diersoort. Dat maakt Saab uniek en een zeldzaam onderdeel van de autogeschiedenis.

 

Gelukkig zijn er nog steeds onderdelen verkrijgbaar. Orio in Zweden, het voormalige Saabparts, levert deze onderdelen. In 1998 werd de Saab 9-3 geïntroduceerd. Dit model is een ingrijpende opknapbeurt van de Saab 900 NG, de opvolger van de klassieke Saab 900.

 

Het typische Saab-DNA is nog volop aanwezig. Steeds meer mensen beginnen de Saab 9-3 als youngtimer te ontdekken. Terecht, want het is een veilige, comfortabele auto. De Saab 9-5 is de opvolger van de Saab 9000. Deze 9-5 was lang aanwezig op de markt. Dertien jaar, terwijl zes of zeven jaar gebruikelijk is voor automodellen.

 

In 2001 kwam de eerste facelift op de markt en in 2005 werd de 9-5 gebeurde dit voor het laatst inclusief verchroomde bril rond de koplampen.